onsdag 22 januari 2014

28/12-13 Safa Park

Ett kärt återbesök, får jag ju säga att det var, att än en gång åka till Safa Park. Ett grönt "vattenhål" mitt inne i Dubai. Perfekt för en sån som mig som gärna kommer bort ifrån storstaden en stund ibland. Det är en stor park med stora ytor och relativt lite folk.

Den här gången hade jag inte så mycket tid på mig så jag följde det råd jag fått från Neil, när vi var ute på vår tur tillsammans. Det gick ut på att framförallt hålla till vid skogen och dammarna som ligger i centrum av parken. "That's where it happens", som han sade. I dagarna innan jag åkte dit hade där setts både svarthalsad trast och sibirisk piplärka. Jag hade inte turen att få se någon av de arterna, kanske kom jag dit för sent på dagen efter att ha tillbringat morgonen på Dubai pivot fields. Lite annat smått och gott fanns där dock. Bl.a. en ny art för mig.

Det fösta som fångade mitt intresse var lite vitfågel. Först ut var två stycken skräntärnor och lite senare dök den här upp. På plats trodde jag bestämt på vitkindad tärna, jag menar, den har ju väldigt vit kind. Jag visste ju däremot att den inte är helt lätt att skilja ifrån de andra och i synnerhet i vinterdräkt kan det vara riktigt problematiskt. Dessutom fick jag ju alla mina närbilder i motljus så det var faktiskt inte helt lätt att identifiera den. Med lite hjälp av "Artbestämning av fåglar" på facebook så blev det ändå en fisktärna av den. Det tack vare den ljusa grå manteln, något som absolut inte syns i de här två fotona.
Fisktärna i vinterdräkt

Samma tärna som ovan
Det går ju lätt att se att tärnan ovan höll till vid dammarna och den här dagen var det bara dammarna som gav någon utdelning. I skogen hittade jag egentligen ingenting, förutom några sångare. Troligen gransångare. Vid dammarna var det desto mer liv. En del var säkert introducerat, som sköldpaddan i bakgrunden av fotot på revhägern nedan. Det fanns en stor ödla där också. Jag tyckte att det var roligt att det fanns lite andra arter än när jag var där förra gången. Revhägern var ju en sådan art. Denna gången i sin vita dräkt.
Revhäger, vit fas tyvärr i hårt motljus

Som jag skrivit om tidigare så fanns det ju, utöver de där exotiska arterna, även en hel del fåglar som man normalt kan se i Sverige också. Den här krickan har jag ju t.ex. i skrivande stund årskryssat i Sverige redan. Tror det var redan tredje januari. Det är en del av det hela att inte allt är nytt utan man får öva lite på de arter som finns i Sverige och framförallt sådana som eventuellt kan ses men som är ovanliga.
Kricka, hona.

Olika hägrar finns det ju gott om. Under hela resan såg jag sex olika hägerarter. Gråhäger, ägretthäger, silkeshäger, revhäger och så det som kommer på bilden här nedan: först en ung och sedan en adult natthäger. Den sista arten kommer längst ned i detta inlägget. Förra gången fick jag se en hägerart som jag inte lyckades se på den här resan, nämligen mangrovehäger.
Ung, 1K natthäger
Adult natthäger

Jag gick två varv runt skogen och dammarna för att försöka hitta den svarthalsade trasten och den sibiriska piplärkan men förgäves. Däremot var det en härfågel som tydligen inte alls tyckte att jag var farlig där jag satt och fotade den. Den bara lugnt fortsatte att leta insekter och andra djur bredvid mig som om jag inte alls var i närheten.
Härfågel med byte

Härfågel

Andra gången jag kom fram till dammarna så kom det fram en liten häger någonstans ifrån. Den hade jag inte sett på första varvet. Jag trodde att det var en mangrovehäger när jag såg den men när jag kom hem sedan såg jag ju att det var fel. Det var antingen en rallhäger eller en rishäger (Indian pond heron). Jag googlade lite på bilder på de här två arterna och kom fram till att det måste vara en rishäger men även här frågade jag, för säkerhets skull expertisen på facebook. Det stämde!
Rishäger på födosök. Lite som en stående fågelhund...
Rishäger

Det sista av intresse som hände här var de här två snygga nilgässen. När skall jag få in den på tomtlistan tro..? :-)
Nilgås
Med detta sista inlägget så lägger jag till en komplett artlista för det här besöket till UAE. Ev. kommer jag att uppdatera inlägget med vilka lokaler resp. art är sedd på men det får vänta lite.. Det hör till att jag inte fokuserade alls på att få in de arter som är vanliga i Sverige så jag kan missa något där.

I systematisk ordning (tror jag), 103 arter varav 35 var nya för mig.
Grå frankolin, Bläsgås, Nilgås (ny), Rostand (ny), Bläsand, Gräsand, Kricka, Smådopping, Större flamingo (ny), Bronsibis (ny), Skedstork, Natthäger, Rishäger (ny), Kohäger (ny), Gråhäger, Ägretthäger, Silkeshäger, Revhäger (Grå och vit fas) (ny), Storskarv, Socotraskarv (ny), Fiskgjuse, Brun kärrhök, Större skrikörn (ny) Dvärgörn (ny), Tornfalk, Strandskata (longipes), Hägerpipare (ny), Styltlöpare, Skärfläcka, Rödflikvipa (ny), Sumpvipa (ny), Kustpipare, Större strandpipare, Mindre strandpipare, Svartbent strandpipare, Mongolpipare (ny), Ökenpipare (ny), Kaspisk pipare (ny), Enkelbeckasin, Myrspov, Småspov, Storspov, Rödbena, Dammsnäppa (ny), Gluttsnäppa, Grönbena, Drillsnäppa, Roskarl, Småsnäppa, Mosnäppa, Spovsnäppa, Kärrsnäppa, Brushane, Ökenlöpare (ny), Skrattmås, Sandtärna (ny), Skräntärna, Iltärna (ny), Fisktärna, Brunbukig flyghöna (ny), Vitbukig flyghöna (ny), Tamduva, Turkduva, Palmduva, Halsbandsparakit, Blek tornseglare, Indisk blåkråka, Grön dvärgbiätare (ny), Härfågel, Isabellatörnskata, Sydlig varfågel (ny), Huskråka, Ökenkorp (ny), Härfågellärka (ny), Sånglärka, Svartkronad finklärka (ny), Vitkindad bulbyl, Rödgumpad bulbyl, Levantbulbyl (ny), Afrikansk klippsvala (blek klippsvala), Gransångare, Streckad prinia, Arabskriktrast (ny), Brun majna, Svartvit stare, Stare, Blåhake, Östlig svart rödstjärt, Svarthakad buskskvätta, Isabellastenskvätta (ny), Ökenstenskvätta (ny), Orientstenskvätta (ny), Svartvit stenskvätta (ny), Purpursolfågel, Gråsparv, Indisk silvernäbb, Gulärla, Sädesärla, Större piplärka (ny), Rödstrupig piplärka, Hedpiplärka (ny), Vattenpiplärka, Bergsparv (ny)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar