tisdag 20 maj 2014

Paklenica och Velo blato

En fågeltur hann jag med under de tio dagarna i Kroatien. Jag hade redan förra året tänkt att åka till nationalparken Paklenica för att, förhoppningsvis, få in några nya roliga arter. Målarter var framförallt medelhavsstenskvätta, klippnötväcka, stentrast, blåtrast (visserligen inte ny art men vacker fågel) och kanske ormörn och mästersångare eller varför inte t.o.m en murkrypare. Eftersom jag redan sett stenhöna på Pag så var den inte lika aktuell, annars skall Paklenica vara ett bra ställe för arten

Det började verkligen fantastiskt. När jag körde nedför backen till staden Pag - fortfarande en bra bit kvar till Paklenica - såg jag en medelhavsstenskvätta flyga upp från sidan av vägen. En snabb obs men tydlig. Jag stannade bilen och åkte tillbaka för att få syn på den men den hade flugit iväg. Istället fångade öronen upp ljudet av en trast som sjöng. Jag kunde inte känna sången och när jag fick syn på den så var det en stentrast. Inget fotoläge men i tuben fick jag se den riktigt bra.

Väl framme i Paklenica så åkte jag upp med bilen så långt jag kunde. Sedan var det bara att börja gå... På vägen upp i ravinen träffade jag en av parkvakterna, Marian hette han, och vi pratade en del. Jag förklarade att jag var där för att se lite fåglar och jag fick följa med honom på den tur i parken som han hade tänkt att gå. Bra var ju det för jag hittade ju inte alls själv därinne. Planen var ju bara att följa en stig och ta mig uppåt i bergen och sedan hinna tillbaka till bilen innan regnet skulle börja. Det var tunga regnmoln...

Marian var inte så hemskt intresserad av fåglar men han forskade på en flock chamois-getter. Vi fick se några stycken under vandringen. Det blev ingen jättelyckad tur rent fågelmässigt men blåtrast och klippnötväcka visade upp sig på långt håll när jag var på väg ned igen. En stenhöna spelade också, men jag fick aldrig syn på den.

Lite kräsen kanske jag är när jag säger att det inte var lyckat för både rödstrupiga sångare, svarta rödstjärtar och sommargyllingar sjöng frist och det är ju alltid trevligt. Grönsångare och gransångare sjöng i skogen och en tornfalk flög runt uppe i berget. En större mängd svalor flög på avstånd. Kan mycket väl ha varit klippsvalor, jag såg iaf. inget som uteslöt dem.

Chamois
Det här skall vara en bock, om jag minns rätt. Ganska trevliga djur de här chamois-getterna. Jag tror att vi såg fyra olika djur inom området.
Klippnötväcka
Klippnötväckan höll sig på avstånd.
Blåtrast

Rätt nöjd åkte jag hemåt, men jag visste ju att det skulle finnas ett annat bra fågelställe på vägen. Jag bestämde mig för att ta en snabb sväng förbi våtmarken velo blato, som ligger ute på ön Pag. Just hade jag svängt av vägen för att åka mot våtmarken när jag ser ett gäng mörka fåglar på en blöt äng. Jag parkerade så snart jag kunde och kunde snabbt konstatera att det var bronsibisar. Fantastiskt!! Visserligen hade jag sett bronsibis i UAE i julas men det är alltid lite speciellt att upptäcka en ny art själv. Detta var första för mig i Europa iaf. 

Vid denna blöta ängen så fanns det även gott om silkeshägrar och en stor flock brushonor(!). Jag hade ju lite tidspress så jag åkte vidare.

Bronsibis
En hel flock av bronsibisar stod och vilade i vattnet. Maffig syn, för en som inte är van vid det.
Det var bara en kort väg till Velo blato ifrån bronsibisarna och direkt när jag så våtmarken insåg jag att det här är ett bra ställe. Först dök det upp en fältpiplärka men framförallt så kunde jag uppifrån vägen se att det fanns en hyfsad koloni av skarvar nere i vassen. Det var mycket värmedaller men inte kunde det vara något annat än dvärgskarv..? Jag hade tänkt att bara ta en snabb titt för att direkt åka vidare men jag ringde och sade att jag skulle komma tillbaka om en timma så att jag skulle hinna med att gå ned till strandkanten och titta lite närmre. Visst var det dvärgskarvar. :-)

En rallhäger flög upp och purpurhäger kunde ses flyga över dammen, vilket ställe. Strax dök det upp tärnor. Vitvingade!! Tveklöst med lysande vita vingar, korpsvart kropp och svarta undre arm och handtäckare. Grymt vackra. De var på lite avstånd så jag försökte röra mig emot dem men de försvann tyvärr. Nåväl, nu var det dags att gå tillbaka och när jag gick utmed vattnet tillbaka mot vägen upp till bilen dök tärnorna upp igen. Men dessa var annorlunda... Inga svarta undre arm och handtäckare, inte helt korpsvart kropp och framförallt en tydligt vit kind. Mitt livs första skäggtärnor flög framför mig. Jag försökte få till några foton men fick sedan skynda mig hemåt efter en härlig dag.

Fältpiplärka
Där jag parkerade bilen hoppade en fältpiplärka omkring. Den är ju rätt vanlig här.
Dvärgskarv
En del av kolonin av dvärgskarvar. Det fanns ytterligare ett ställe i våtmarken där de höll till. Säkert 50-100 individer totalt.
Dvärgskarv
En av skarvarna visade upp sig hyfsat.
Vitvingad tärna
Det var svårt att få hyfsade foton på de vitvingade tärnorna. Jag får försöka komma ihåg i minnet hur härligt det var att titta på dem i tubkikaren
Vitvingad tärna

Skäggtärna
Den här var en riktig snygging. Det var också en liten självförtroendeseger att det tog mig typ en sekund efter att jag sett fågeln till dess att jag insåg att det var en skäggtärna jag hade framför mig. Alltid kul när man känner att man har koll.
Skäggtärna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar