tisdag 26 augusti 2014

182 tx Roskarl

Dagen efter småsnäppan på Lomma södra ställde jag mig uppe i tomtkanten på morgonen. Det var fortfarande rätt blåsigt, det hade det varit ganska lång tid vid det här laget, och något sträck var det inte att tala om. Men, medan jag spanar över havsytan, ser jag en vadare som flyger mot norr. Direkt går tankarna till roskarl pga. storlek och det till synes helt mörka huvudet mot en vit buk och hals. När den sedan vänder mot SV så ser jag också ryggen bra och roskarlens mönster framträder tydligt med vingband, vita partiet på ryggen och på "axlarna". Storlek stämde också bra så det fanns egentligen aldrig något alternativ. Kul, tomtkryss 182.

Något foto blev det aldrig så istället får det bli foton på några andra fåglar som dök upp senare under dagen. Jag hade ju däremot fotat roskarl några dagar tidigare på öland.
Bivråk, adult

Storskarvar, förmodligen i lite olika åldrar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar