tisdag 26 augusti 2014

Resa till Öland. Nr. 268, Ängshök

Vi hade en lång semester i år. Fem veckor, tack vare att vi lade till var sin vecka föräldraledigt. Eftersom vi inte hade någon resa inplanerad så passade vi på att bygga en terrass på baksidan av huset. Det var rätt tungt och det här var en semester som måste gå till historien som en av de varmaste.

När vi var färdiga med stenläggningen, som tog sex dagar, hade temperaturen stigit till över 25 grader och ofta upp mot 30. Ett par dagar efter att de här höga temperaturerna hade börjat kom så insektsinvasionen... Rapsvivlar så många så att man fick se upp med hur man andades, tripsar som satte sig i hundratal på kroppen och kliade något infernaliskt. Vi bestämde oss för att, mer eller mindre, fly. Jag föreslog Öland (visst hade jag en liten baktanke med det förslaget.. :-) ) och Linda tyckte att det var en bra idé.

Dagen efter att vi beslutat oss för att åka så åkte vi, på vinst och förlust. Jag hoppades på att kanske kunna hänga in ängshök, höksångare och halbandsflugsnappare. Så fort vi kom fram till Öland började jag spana efter ängshök över ängarna. Efter att ha stannat till vid naturbokhandeln, där jag köpte ett nytt stativ (se separat inlägg om det) och hotellet var fixat (Mellby ör inn) så åkte vi tvärs över ön för att handla lite kvällsmat. Där på vägen satt då plötsligt en fågel. Jag hann tänka rapphöna och fasan, för vilka andra fåglar sitter sådär still på vägen. Ok, både kråkfåglar och duvor också men något kändes direkt fel. Allt eftersom vi kom närmre ökade misstankarna om att det var en kärrhök. Mycket riktigt, när vi kom så nära att den flög upp så kunde jag se att det var en ängshök. Detta var en ungfågel och både honan och hannen sågs i direkt anslutning. Tyvärr hann jag inte få upp kameran som låg nedpackad i bagaget. Klantigt.

Dagen efter gick jag upp tidigt. Jag ville åka ned till långe Jan och uppleva Ölands södra udde, som jag endast hade bleka minnen av från när jag var där i 13-14-årsåldern. Kul att se det igen, även om det inte var supermycket fågel. Det blev i alla fall en adult sandlöpare och några roskarlar. Även fem stycken kustlabbar hann jag se innan jag åkte tillbaka. Jag hade inte så mycket tid, vi skulle till Ölands djurpark senare på förmiddagen.
Roskarl, sandlöpare och större strandpipare
Sandlöpare har jag inte sett så många gånger och jag tycker fortfarande att calidrisar kan vara svåra. Den här var ju dock rätt typisk. Roskarlar är ju alltid trevliga. :-)
Större strandpipare och sandlöpare

Dagen efter Ölands djurpark så gjorde vi några korta stopp på olika ställen för att uppleva lite mer av Öland. Vi skulle ju åka hem på kvällen så det blev inte så långa stopp. Vi började med allvaret i alla fall. Tanken var att vi skulle gå en bit ut och sedan tillbaka men barnen (framförallt Klara) började trassla. Vi kom så långt så att jag fick se att törnskator var vanliga.
Törnskata, 1k
Typisk pose för törnskatorna
Linda ville också se långe Jan så vi åkte ned dit. Men på vägen tänkte jag att vi bara skulle åka förbi där ängshökarna hade hållit hus, för att förhoppningsvis få något foto på någon av dem. Tack och lov var de kvar, även om det inte var helt nära. Men så här blev det:
Ängshök, adult hanne
Hannen upptäcktes först kretsandes över fälten. Vacker fågel som jag inte fick något bra foto på. Den här bilden är ju ganska extremt croppad.

Ängshök, adult hanne
Hannen igen. Bandningen på undersidan av vingarna går ju att se tydligt här även om bilden återigen lämnar en del i övrigt att önska.

Ängshök, adult hona och juvenil
Här är honan och en unge. Om jag inte tar alldeles fel så är det honan som har en lite sliten stjärt, alltså den nedre fågeln. Den ser överhuvudtaget rätt sliten ut och den övre fågeln ser ju fräsch ut som en ungfågel ska.
Ängshök, juvenil

Efter ängshökarna åkte vi vidare till södra udden och långe Jan. Det blev inte mycket fågel där men två JAS-plan flög förbi och vi klättrade alla upp i fyren. Så, nedan kommer lite foton från den här vistelsen. När vi var klara här åkte vi till en väderkvarn och åt lunch, vidare till Mörbylånga för att bada och sedan åkte vi hem. En härlig lite minisemester i semestern och trots att både höksångare och halsbandsflugsnappare missades så känns det rätt bra ändå. Vi kommer tillbaka till Öland, ett underbart ställe.
JAS x 2

Utsikten från långe Jan, norrut utmed vägen

Utsikt från långe Jan till vänster om vägen

Utsikt från långe Jan till höger om vägen

Småvadare nedanför långe Jan, förmodligen mestadels
kärrsnäppor
Några sälar som latar sig


Brun kärrhök, adult hanne
Den här bruna kärrökshannen dök upp när vi skulle bada i Mörbylånga på vägen hem. Jag hoppades i ett kort ögonblick att det skulle vara en ängshök som kom så nära men så var det ju inte. Denna är ju rätt snygg den med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar