tisdag 2 september 2014

183 - Grönsångare

Inget ont som inte har något gott med sig... Idag var jag hemma ifrån jobbet, sjuk. En hosta som suttit i i ungefär tre veckor. Det allra skönaste när jag har problem med halsen är ju att andas frisk luft så det var det jag satsade på idag.

Efter frukost tog jag på mig fleece och jacka och satte mig i en stol ute och mådde rätt ok. Tills jag ställde mig upp i alla fall... Det var dimmigt på morgonen och jag hade sett redan när jag tittade ut genom sovrumsfönstret att det hoppade omkring en hel del rödhake. Både grå och svartvit flugsnappare såg jag och lövsångare fanns det många av. Så jag spanade lite medan jag satt där i stolen med kikaren i knät. 

Så såg jag plötsligt en Phylloscopus i Elsas bok som inte alls kändes som en lövsångare. Den var tydligt grön på ovansidan och det lyste vitt ifrån buken. Den var svår att få se men snart hade jag sett det citrongula ansiktet med det tydliga ögonbrynsstrecket och den långa handpenneprojektionen på vingen innan grönsångaren hoppade iväg. En inte helt oväntad fågel men samtidigt rätt svår på sitt sätt. Nästa i samma kategori som fortfarande saknas är nog mindre flugsnappare. Kanske om en och en halv vecka när pappa kommer och hjälper mig under tomtskådningens dag.
Grönsångare

Grönsångare

Lövsångare, med som referens
En hel del annat roligt flög förbi också. Totalt räknade jag in 18 sparvhökar och 18 ormvråkar, fyra bivråkar och 4 röda glador, två bruna kärrhökar, en tornfalk och en lärkfalk. Just det, två fiskgjusar också. Utöver detta så kom det en flock med ca 25 större strandpipare och en flock med 32 ljungpipare. Så nedan följer lite foton ifrån dagen. Ett par snygga börringevråkar flög förbi.
Bivråk

Börringevråk, ljusast jag sett tror jag

Börringevråk

Grönfink och steglits i blandflock

Ormvråk

Sparvhök som blev rätt våldsamt uppvaktad av en råka

Sparvhök

Sparvhök

Rörhönan var på plats och rättade till lite i boet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar